Placeholder Image

 

Moja borba sa kilogramima može  da se podeli u dva perioda: vrema pre vage i vreme merenja na vagi. Moj problem sa kilažom je nastao zahvaljujući tome što sam prestao da pušim. Ustvari imao sam ga i pre, već sam davno bio prešao devedeset kilograma, kada sam jednog maja prestao da pušim. Nedelju      dana nakon toga već sam imao preko sto kilograma. Moja  priča do       tog trenutka, ali i sledećih     dvanaest godina je klasična priča gojaznog čoveka koji je zamenio jedan porok sa drugim. Dugoročno  –teško  je proceniti šta je opasnije, pušenje ili gojaznost.

Zašto sam to dozvolio? Sada mogu da priznam da sam prvi put prestao sa pušenjem na pogrešan način, ako se to tako može reći. Bio sam kao i mnogi pušači koji prvi put uspešno ili neuspešno      pokušavaju          da prestanu. Dakle, bio sam uplašen i nesiguran u sebe, a kako i ne bih? I ko ne bi bio na mom mestu, baš bih voleo    da znam? Mislio sam da je najvažnije skupiti hrabrost i onda izgurati do kraja. Izdaržati tih mesec    dana   bez cigareta  -bez  obzira na cenu;  stisnti zube, što bi se reklo. Ah, da bar jesam stisnuo zube! Kakva ironija: bilo bi mi kasnije mnogo lakše, jer bi manje hrane kroz njih prošlo.

Najteži sam bio jedne jeseni kada sam se u u Vrnjačkoj Banji u parku izmerio. Imao sam 116 kg. Bila je to zvučna vaga. Uh, kako je zazvonilo u ušima. Pričamo još uvek o vremenu pre nego što sam kupio svoju prvu malu, belu kućnu vagu.  Težina se može kontrolisati na više načina. Jedini ispravan je redovno merenje na vagi. Pomoćni može biti i kaiš, ali to samo u lakšim slučajevima. Pod lakšim slučajevima podrazumevam ljude koji, ustvari , nisu debeli, već su skloni prejedanju, što je prvi korak ka pravoj gojaznosti.  Te jeseni sam odlučio da oslabim. Od tada pa do uspeha prošlo je tačno sedam godina. Pitate se zašto sam čekao toliko?   Svako ko je bio na dijeti, ili pokušavao da prestane sa pušenjem zna koliko su to teške stvari. Ako ćemo da poredimo ta dva, čak mislim da je teže oslabiti. Kod pušenja  u pitanju je jaka zavisnost i ništa više. Da bi prestao, pušač mora da donese odluku o prestanku i da se nje drži. Ako i kad u tome uspe, njegov problem apsolutno nestaje, on je istog trenutka bivši pušač, bio on toga svestan ili ne. O tome je jednu divnu knjigu napisao Alen Kar -lak način da  prestanete sa pušenjem- .  U njoj se pušač ohrabruje da donese odluku o prestanku pušenja. Moć poruka koje šaljemo sebi je neizmerna. Ta moć je jača i od najveće zavisnosti. Pravilno usmerena poruka sebi, koja se ponavlja i ohrabrivanje sopstva na promenu ponašanja mogu čoveka okrnuti za stoosamdeset stepeni! Takođe treba znati prave informacije -upoznaj neprijatelja da bi ga lakše pobedio. Kad je nikotin u  pitanju, važno je znati da je to droga koja izaziva najaču zavisnost, ali da on vrlo brzo nestaje iz organizma: za samo pola sata nakon popušene cigarete, njegov nivo opada za pedeset posto. Za četiri dana on nestaje iz organizma u potpunosti. Zato pušači imaju tendenciju da stalno povećavaju količinu popušenih cigareta. Toliko o fiziološkoj ovisnosti. Psihička ovisnost traje do mesec dana. Javlja se kao refleks, reakcija na nešto što nas podseti na cigaretu, što automatski izaziva želju da zapalimo. Na primer kao što vozač svaki put kada okreće volan povuče prstom ručicu migavca. Pod pretpostavkom da ručica migavca nestane, vozač bi i dalje prstom povlačio zamišljenu ručicu, još neko vreme: dve, tri nedelje, dok traje navika.

Ono što dijetu čini težom od ostavljanja cigareta jeste  sam proces mršavljenja. Vidite, nisam upotrebio reč ostavljanje hrane zato što hranu i ne možemo ostaviti, bar ne potpuno. Zato pre govorimo o procesu,  koji ne možemo ograničiti na tri dana ili tri nedelje. I kada smo na dijeti mi moramo nastaviti da se hranimo, ali smanjeno. Osim, ukoliko nismo toliko ljuti na sebe što smo  dozvolili sebi da se pretvorimo u debelo prase,  da bismo najradije   prestali     sa ishranom sledećih deset godina. Upravo to se meni dogodilo! Ali da krenemo redom.

Teško je debelima. I skupo. Danas se naplaćuju po dve karte za debele u avionima. Naravno pričamo o debljinama od preko 120 kg, za muškarce. Najlepše i najduhovitije anegdote iz života debelog Vokija Kostića napisao        je     upravo      on sam   u       svom    gurmanskom    kulinaru      pod        naslovom               –Gastronomski dnevnik- . Sećam se jedne, pomalo bizarne, želje o kojoj  piše autora čuvenog kuvara od sedamsto recepata. Obični ljudi o tome ne razmišljaju, zato i ne znaju da gojazni, zbog debljine svojih nogu i veličine stomaka, ne mogu sedeti na fotelji  sa  prekrštenim nogama ispred sebe, da im je nadraže da sede u stolici, dovoljno velikoj, naravno. Čak i kada sede u stolici teško im je da drže noge spuštene jednu pored druge. Zato ih najčešće prekrste u položaj ispod stolice. E, upravo o tome je sanjao Voki, da se izvali u fotelji kao svi mršavi ljudi, ispruži i preksti noge ispred sebe, ne brinući kako će iz fotelje kasnije ustati zbog debljine.

U mojoj kuću, u kojoj sam,      više-    -manje, živeo po diktatu svoje bivše žene, nije    bilo    vage. Pogodićete: ona je  nije volela. Sa ovim da smo živeli po njenom diktatu ona se ne bi složila, već bi rekla da   samo   se  o   svemu dogovarali tj. da se nisam bunio, pa se može reći da je sve bilo uz moju saglasnost. Sa tom poslednjom konstatacijom mogao bih se donekle složiti, da sam i sam kriv što sam to sve dopustio. Jedna istočna izreka kaže: kada drugom date potpuno poverenje, onda ste stekli, ili partnera do groba ili iskustvo za ceo život. Meni je, očigledno bilo  namenjeno ovo drugo, a priželjkivao sam životnog partnera. Kako se to desilo je priča za neku drugu priliku. Ali, moja  debljina   je   jednim delom   dugovala   upravo nezadovoljstvu bračnim životom sa kojim sam se uvek iznova nevešto mirio, nažalost i na svoju štetu. Radi tog mira pitao sam za sve i svašta, pa čak i da li da kupim vagu. Pogrešno sam mislio da je time: što je pitam za mišljenje, pridobijam i uspostavljam narušeno poverenje. Umesto toga, trebalo je da joj kupim cveće, svaki put kad iznenada, po mom mišljenju, ,,zahladni“ prema meni. A  da, s druge strane, više radim po svom. Ona je to zloupotrebljavala, slobodno mogu da kažem, da bi uvek bilo po njenom. Hrana se tu pojavljuje kao izlaz, kao rešenje, nadoknada, često jedina, za sva dnevna nezadovoljstva koja se nižu. Varati sebe može se na razne načine, jedan od njih je kada pojedemo još jedan ručak posle ručka, između stola i frižidera dok rasklanjamo ostatke hrane, iako smo na početku ručka, u iskrenoj nameri da se ne prejedemo, nasuli samo pola tanjira. Drugi način na koji   često  varamo sebe je kada primenjujemo magične formule za brzo i lako mršavljenje. Na primer, kapsule za izbacivanje masnoće. Pio sam ove kapsle, i mirne duše se prejedao na svim mogućim proslavama i rođendanima. A onda nakon toga nedeljama zatezao kaiš i mršavio, a da nikada nisam pouzdano znao koliko sam oslabio, jer u kući nisam imao vagu. I tako sam se ja godinama igrao mačke i miša  sa svojom debljinom, živeći   u uverenju da   sam   bar   deset kolograma lakši nego što sam stvarno bio. Tako je to sve trajalo do jednog maja,  kada  sam,   posle razvoda,prvi put, kupio vagu u Metrou. Vagu sam kupio na nagovor mog školskog draga kome sam se žalio kako sam se ugojio uprkos tome što sam po svom mišljenju  pazio na ishranu.  Kako sam ,,pazio“ opisao sam gore. Doneo sam vagu  kući, izmerio sam se i zaprepastio se: bio sam tačno deset kg teži nego što sam mislio -108 kg . Tog trenutka sam pomislio da bi bilo najbolje da ne jedem uopšte. Odmah sam započeo svoj prvu pravu dijetu.

Prvi problem sa  kojim sa se našao oči u oči bio je što nisam znao šta smem da jedem. Moj školski je i tu imao rešenje:  – kornfleks sa jogurtom. Poslužilo je za prvo vreme. Jeo sam kornfleks  nedelju dana. I onda mi se sumčilo da jedem tri puta dnevno kornfleks i jogurt. Posle tri meseca dijete, konfrleks i jogurt ni danas ne  mogu da smislim. Tada stupa na scenu Vokijev kuvar koji sam imao od ranije, ali ga skoro nikada nisam koristio, osim nekoliko puta zbog špikovane plećke i šarana sa pirinčom. Kuvar je imao  i spisak dijetetskih jela sa kalorijskim vrednostima namirnica. Voki je tvrdio: dijeta je smanjen dnevni unos kalorija u organizam, dakle čista matematička računica. Ako je normalan dnevni unos kalorija oko 2500 dnevno za prosečnog čoveka, u zavisnosti od vrste posla, to jest fizičkog angažovanja, onda je potrebno redukovati ishranu tako da se kalorijska vrednost namirnica koje se dnevno unose spusti ispod 2500. Drugo, obroke ne treba preskakati.  Mogu da potvrdim da je za obe tvrdnje bio u pravu.  Što se tiče merenja predlagao je da se treba meriti jednom nedeljno. Iz ove perspektive vreme fiksnih telefona izgleda kao usporeni film. Šalu na stranu, ako se odlučite za dijetu, slobodno se merite kad god hoćete. Ja sam se meri svaki dan. Dakle, sa olovkom u ruci, moj dnevni zbir kalorija nikad nije prelazio dve hiljade. Već posle prve nedelje izgubio sam kilogram i više. Posle tri nedelje  pocelo je pravo sagorevanje masnoće, tako da sam gubio između dva i tri kilograma nedeljno. Za manje od tri meseca bio sam lakši 26 kilograma, skoro neverovatno. Na stomaku se koža teglila, kao kod trudnica. To sam rešio biciklizmom, kad god sam imao priliku, barem dva puta nedeljno, vozio sam do četrdeset kilometara. Osim jedne čaše crvenog vina dnevno, alkohol nisam pio. Pio sam teblete vitamina i mineral kao dodatak ishrani. Kada se pristupa na pravi način sve što je teško postaje lako.

Manjkavost ovako stroge dijete, bez uzimanja proteina i dodatnih vežbi za oblikovanje tela jeste što sagorevanje masnoće smanjuje i mišićnu masu, tako da sam izgledao iscrpljeno, iako se ja nisam tako osećao. Opet, sa druge strane, vežbe u teretani i drugi kondicioni treninzi, produžili bi dijetu, ili bi sasvim promenili njen tok, jer u prvom planu ne bi bio gubitak kilograma već fizička transformacija tela. Dobra vest je da se posle ove dijete može takođe pristupiti ponovnoj izgradnji i oblikovanju mišića. Koji model dijete primeniti zavisi od broja kilograma koje treba skinuti, odnosno od gojaznosti. Kod izrazito gojaznih, najvažnija je stroga dijeta.

 

 

 

